Pojmy a dojmy z udržitelné péče, které vás navedou k zelenější kráse

Chovejte se v péči o své tělo udržitelně. Vysvětlíme vám pár pojmů ze „zeleného“ marketingu, které vás navíc navedou na ekologičtější cestu. Konečně se v eco-friendly kosmetice lépe vyznáte a pochopíte, že to není jen o bio složení a veganství. A pár nových hitovek vám také představíme.

 

Reduce, reuse, recycle - co to znamená?
Udržitelná a eko péče

4 minuty čtení

23 září, 2020

Kdo se snaží v eko-friendly kosmetice více zorientovat, narazí na spoustu pojmů. Pokud jste to právě vy, kdo se snaží o zelenější pohled na kosmetiku, máme pro vás připravený stručný výkladový slovníček, s nímž pochopíte všechny cizí i často používané výrazy týkající se eko-friendly péče. Už se neříká netestováno na zvířatech, ale používá se „cruelty-free“. Co je social plastic a jak si máte vysvětlit transparentnost značky? 

Transparentní značka vůbec nemusí být přátelská k přírodě. Transparentnost je o vysvětlování, co a jak dělá, jaké ingredience používá. A to můžou být klidně prvky z tabulky, kterou jste šprtali při hodinách chemie.

Green beauty

Pojmy z eko kosmetiky

Vědomé nákupy – to když se zamyslíte, jestli daný výrobek OPRAVDU musíte mít, za jakých okolností vznikl a jaký dopad měla jeho výroba na přírodu. Zkuste si o výrobci zjistit co nejvíc informací.

Social plastic – plastový odpad sbírají v chudých oblastech místní lidé, kteří ho mohou vyměnit ve sběrných centrech za zboží, služby a peníze, čímž si vylepší rodinný rozpočet. Z plastového odpadu se potom stává social plastic – odpad, kteý se dál zpracuje a použije.

Transparentnost – značka se snaží co nejvíce ukázat, kam směřuje, co pro to dělá, obhajuje svoje kroky, vysvětluje, k čemu jsou jednotlivé složky dobré. Některé značky se snaží tvářit zeleně, ale jde jim spíše o to využívat trend eco-friendly zkrášlování (a vydělat) než o postoj, který chtějí dodržovat dlouhodobě a pomáhat tak planetě.

Plnící stanice, stáčená drogerie – využijete jeden obal vícekrát, vracíte se s ním do drogerie a doplňujete ho znovu a znovu. Každá značka (drogerie) funguje na jiném principu. Nemusí jít pouze o specializované (bezobalové) prodejny, ale i běžnou síť.

Plýtvání – možná další stíny vůbec nepotřebujete, stačí prohrábnout šuplík a najdete odstín podobný. Ale také jde o přiměřené množství používaných produktů – na umytí vlasů stačí kousek o velikosti vlašského ořechu, krému na obličej jako hrášku, očního krému co by se za nehet vešlo.

Lokální značka – namísto velkého beauty koncernu můžete podpořit menší značku, která třeba v sousední vesnici pěstuje bylinky nebo dává práci lidem z okolí. Lokální ovšem nemusí vůbec znamenat ekologické.

Tuhé šampony – šampony připomínající mýdlo, nepotřebují plastový obal. Obdobně fungují i tuhá mýdla.

Zero-waste – princip hospodaření s odpady, kdy se snažíte minimalizovat (až úplně odstranit) vyhazování obalů (nakupujete v bezobalových obchodech, využíváte na potraviny vlastní sáčky).

Recyklace – není zcela nutné vymývat každý obal od šamponu, pokud jste ho vypotřebovali do posledního ždibíčku. Vyhazujte obaly do správných kontejnerů, nejčastěji žlutých – na plasty.

Veganská kosmetika – je bez ingrediencí živočišného původu.

Cruelty free – produkt ani v něm použité suroviny nebyly testovány na zvířatech.

Upcyklace – jde o opětovné využití výrobků, které máte doma, ať už obalů nebo samotných produktů. Může jít o maličkosti, třeba že pleťový krém, po kterém vám pravidelně zrudne nos, použijete na dekolt, nebo využijete skleněný obal od masky jako stojánek na tyčinky do uší. Z nepoužívaného ručníku se stane podložka před vanu a z krabičky na svíčku zase krabička na gumičky do vlasů.

Spotřeba vody – čím dál více výrobců na obalech doporučuje, abyste zamezili plýtvání a při používání jejich výrobků vypnuli vodu.

Nahaté výrobky – jde o výrobky bez zbytečného obalu, prodávají se třeba jen v papírovém sáčku, značky je vyrábí tak, aby nebylo nutné je skladovat v plastovém obale, doma si je položíte třeba na mýdlenku.

Energie – nenechávejte zbytečně dlouho běžet spotřebiče jako je fén na vlasy, nenahřívejte kulmu desítky minut předem, vypněte vyhřívání podlahy v koupelně, když je léto. Místo zapnutí větráku otevřete okno.

Reduce, reuse, recykle – princip tří R, základní princip při ekologickém nakládání s obaly (nejen v kosmetice): redukovat, znovupoužívat, recyklovat.

Vyměnitelná náplň (eco-refill) – u některých výrobků si nemusíte kupovat obal, ale stačí vyměnit jen samotný produkt, který je umístěn např. v jednoduché kapsli. Jde často o krémy. Existují i plnitelné parfémy.

Eko news – předplatné, stáčená kosmetika, sprcháč bez obalu

Co kdyby vám každé dva měsíce přišla až domů krabička s deseti eko produkty? Speciálně navržená tak, aby vydržela právě ty dva měsíce? Od toaletního papíru přes zubní pastu až po deodorant a šampon. Na Organikk.cz stojí 1550 Kč.

Sedmikrásková řada Manufaktura rozkvetla už před létem – originální obal obsahuje vyměnitelný kalíšek, který po vypotřebování snadno nahradíte novým, a tím napomůžete k úspoře obalového materiálu.

Rossmann rozjíždí „čerpací stanice“ – na aviváže, prostředky na nádobí nebo veganské přípravky na vlasy. Navíc rozjíždí iniciativu Druhý smysl obalům. Více ZDE.

Plnící stanice v drogerii dm pro značku Yellow & Blue pak znamenají nejen úsporu financí, ale právě i úsporu plastu. Na jednom litru náplně tak ušetříte 60 g plastu.

Peelingy, kondicionéry, sprchové krémy… To všechno dělá Lush bez obalu. Nahaté (bezobalové) produkty jsou jasným důkazem toho, že i malá změna v oblasti kosmetiky může mít velký dopad. Jen díky prodeji šampuků (nahatých tuhých šamponů) Lush se od roku 2005 ušetřilo po celém světě více než 3 400 tun plastu!

I když mnozí odsuzují velké brandy, které jen uvedou jednu eko-friendly řadu (s obaly z recyklovaného plastu a s bio výtažky), já jim fandím. Jasně, možná je za tím honba za ziskem, díky tomu, že se svezou na vlně eko trendů, ale i „malé plivnutí“ do moře se počítá. Navíc to může být cesta, jak dostat udržitelnou krásu k mainstreamovým uživatelům, kteří by jinak do eko koutku nebo bio obchodu pro šampon nezamířili.

Názor z MAMAvolby

Míša Švestková

Také si přečtěte

podobné

Záleží vám na přírodě? Odličujte se ekologicky

Ještě před několika lety byla většina kosmetických produktů neslučitelná se zdravým životním prostředím –ať už z pohledu výroby, obalů nebo použitých ingrediencí.  Doba jde ale naštěstí rychle kupředu, a tak dnes máme spoustu alternativ, jak škodlivé produkty...

číst více

MAMAletter express

Dřív než si vypijete svoje ranní espresso, budete v obraze. Jednou týdně, stručně a jasně, čerstvě namletá porce článků pro každou mámu, která chce vědět o všem důležitém. Už přijíždí!