Pojmy a dojmy z udržitelné péče, které vás navedou k zelenější kráse

Chovejte se v péči o své tělo udržitelně. Vysvětlíme vám pár pojmů ze „zeleného“ marketingu, které vás navíc navedou na ekologičtější cestu. Konečně se v eco-friendly kosmetice lépe vyznáte a pochopíte, že to není jen o bio složení a veganství. A pár nových hitovek vám také představíme.

 

Reduce, reuse, recycle - co to znamená?
Udržitelná a eko péče

4 minuty čtení

23 září, 2020

Kdo se snaží v eko-friendly kosmetice více zorientovat, narazí na spoustu pojmů. Pokud jste to právě vy, kdo se snaží o zelenější pohled na kosmetiku, máme pro vás připravený stručný výkladový slovníček, s nímž pochopíte všechny cizí i často používané výrazy týkající se eko-friendly péče. Už se neříká netestováno na zvířatech, ale používá se „cruelty-free“. Co je social plastic a jak si máte vysvětlit transparentnost značky? 

Transparentní značka vůbec nemusí být přátelská k přírodě. Transparentnost je o vysvětlování, co a jak dělá, jaké ingredience používá. A to můžou být klidně prvky z tabulky, kterou jste šprtali při hodinách chemie.

Green beauty

Pojmy z eko kosmetiky

Vědomé nákupy – to když se zamyslíte, jestli daný výrobek OPRAVDU musíte mít, za jakých okolností vznikl a jaký dopad měla jeho výroba na přírodu. Zkuste si o výrobci zjistit co nejvíc informací.

Social plastic – plastový odpad sbírají v chudých oblastech místní lidé, kteří ho mohou vyměnit ve sběrných centrech za zboží, služby a peníze, čímž si vylepší rodinný rozpočet. Z plastového odpadu se potom stává social plastic – odpad, kteý se dál zpracuje a použije.

Transparentnost – značka se snaží co nejvíce ukázat, kam směřuje, co pro to dělá, obhajuje svoje kroky, vysvětluje, k čemu jsou jednotlivé složky dobré. Některé značky se snaží tvářit zeleně, ale jde jim spíše o to využívat trend eco-friendly zkrášlování (a vydělat) než o postoj, který chtějí dodržovat dlouhodobě a pomáhat tak planetě.

Plnící stanice, stáčená drogerie – využijete jeden obal vícekrát, vracíte se s ním do drogerie a doplňujete ho znovu a znovu. Každá značka (drogerie) funguje na jiném principu. Nemusí jít pouze o specializované (bezobalové) prodejny, ale i běžnou síť.

Plýtvání – možná další stíny vůbec nepotřebujete, stačí prohrábnout šuplík a najdete odstín podobný. Ale také jde o přiměřené množství používaných produktů – na umytí vlasů stačí kousek o velikosti vlašského ořechu, krému na obličej jako hrášku, očního krému co by se za nehet vešlo.

Lokální značka – namísto velkého beauty koncernu můžete podpořit menší značku, která třeba v sousední vesnici pěstuje bylinky nebo dává práci lidem z okolí. Lokální ovšem nemusí vůbec znamenat ekologické.

Tuhé šampony – šampony připomínající mýdlo, nepotřebují plastový obal. Obdobně fungují i tuhá mýdla.

Zero-waste – princip hospodaření s odpady, kdy se snažíte minimalizovat (až úplně odstranit) vyhazování obalů (nakupujete v bezobalových obchodech, využíváte na potraviny vlastní sáčky).

Recyklace – není zcela nutné vymývat každý obal od šamponu, pokud jste ho vypotřebovali do posledního ždibíčku. Vyhazujte obaly do správných kontejnerů, nejčastěji žlutých – na plasty.

Veganská kosmetika – je bez ingrediencí živočišného původu.

Cruelty free – produkt ani v něm použité suroviny nebyly testovány na zvířatech.

Upcyklace – jde o opětovné využití výrobků, které máte doma, ať už obalů nebo samotných produktů. Může jít o maličkosti, třeba že pleťový krém, po kterém vám pravidelně zrudne nos, použijete na dekolt, nebo využijete skleněný obal od masky jako stojánek na tyčinky do uší. Z nepoužívaného ručníku se stane podložka před vanu a z krabičky na svíčku zase krabička na gumičky do vlasů.

Spotřeba vody – čím dál více výrobců na obalech doporučuje, abyste zamezili plýtvání a při používání jejich výrobků vypnuli vodu.

Nahaté výrobky – jde o výrobky bez zbytečného obalu, prodávají se třeba jen v papírovém sáčku, značky je vyrábí tak, aby nebylo nutné je skladovat v plastovém obale, doma si je položíte třeba na mýdlenku.

Energie – nenechávejte zbytečně dlouho běžet spotřebiče jako je fén na vlasy, nenahřívejte kulmu desítky minut předem, vypněte vyhřívání podlahy v koupelně, když je léto. Místo zapnutí větráku otevřete okno.

Reduce, reuse, recykle – princip tří R, základní princip při ekologickém nakládání s obaly (nejen v kosmetice): redukovat, znovupoužívat, recyklovat.

Vyměnitelná náplň (eco-refill) – u některých výrobků si nemusíte kupovat obal, ale stačí vyměnit jen samotný produkt, který je umístěn např. v jednoduché kapsli. Jde často o krémy. Existují i plnitelné parfémy.

Eko news – předplatné, stáčená kosmetika, sprcháč bez obalu

Co kdyby vám každé dva měsíce přišla až domů krabička s deseti eko produkty? Speciálně navržená tak, aby vydržela právě ty dva měsíce? Od toaletního papíru přes zubní pastu až po deodorant a šampon. Na Organikk.cz stojí 1550 Kč.

Sedmikrásková řada Manufaktura rozkvetla už před létem – originální obal obsahuje vyměnitelný kalíšek, který po vypotřebování snadno nahradíte novým, a tím napomůžete k úspoře obalového materiálu.

Rossmann rozjíždí „čerpací stanice“ – na aviváže, prostředky na nádobí nebo veganské přípravky na vlasy. Navíc rozjíždí iniciativu Druhý smysl obalům. Více ZDE.

Plnící stanice v drogerii dm pro značku Yellow & Blue pak znamenají nejen úsporu financí, ale právě i úsporu plastu. Na jednom litru náplně tak ušetříte 60 g plastu.

Peelingy, kondicionéry, sprchové krémy… To všechno dělá Lush bez obalu. Nahaté (bezobalové) produkty jsou jasným důkazem toho, že i malá změna v oblasti kosmetiky může mít velký dopad. Jen díky prodeji šampuků (nahatých tuhých šamponů) Lush se od roku 2005 ušetřilo po celém světě více než 3 400 tun plastu!

I když mnozí odsuzují velké brandy, které jen uvedou jednu eko-friendly řadu (s obaly z recyklovaného plastu a s bio výtažky), já jim fandím. Jasně, možná je za tím honba za ziskem, díky tomu, že se svezou na vlně eko trendů, ale i „malé plivnutí“ do moře se počítá. Navíc to může být cesta, jak dostat udržitelnou krásu k mainstreamovým uživatelům, kteří by jinak do eko koutku nebo bio obchodu pro šampon nezamířili.

Názor z MAMAvolby

Míša Švestková

Také si přečtěte

podobné

Máte tři minuty? Tak si zanalyzujte pleť. Teď hned

Tři minuty času trvá rychlá, ale přesto důkladná analýza pleti od L´Oréal Paris. Stačí nahrát selfíčko a nechat ho projet speciálním programem.Nástroj Skin Genius zanalyzuje vaši pleť jako expert - a to díky umělé inteligenci. Zaměří se na 5 klíčových vlastností vaší...

číst více

Rty mrazem popraskané… SOS péče i ta preventivní, voňavá

Potřebujete skvělou péči o vaše rty? Chápeme, taky je máme mrazem celé rozpraskané, a tak pro vás máme tipů hned několik. Voňavých i lékarensky hojivých. Pečující olej na rty od Labello je přesně tím, co potřebujete, když nemáte rty zakryté rouškou. Dodá rtům vysokým...

číst více

MAMAletter express

Dřív než si vypijete svoje ranní espresso, budete v obraze. Jednou týdně, stručně a jasně, čerstvě namletá porce článků pro každou mámu, která chce vědět o všem důležitém. Už přijíždí!